torsdag 3. oktober 2013

Å bli voksen...

   Hallo, hallo! Nå er det en evighet siden jeg var på bloggen sist! Huff... Kan ikke akkurat skylde på dårlig tid heller... (kremt) Jeg har jo hatt sommerferie og greier... Jaja.

   I det siste har jeg hatt en veldig fin tid egentlig. Skolen begynte og jeg er med vennene mine hver dag igjen! Å starte i tredjeklasse var ganske spennende, og er fortsatt det. :) Tenk at jeg skal være russ til våren! Det er så rart å tenke på... Da jeg var liten syntes jeg at russene var så store, men jeg skjønner nå at de egentlig ikke var det... Jeg føler meg fortsatt som et barn jeg.
   Søsteren min minner meg hele tiden på at jeg er 18. "Er det ikke gøy å være 18 Emma?!" "Skulle ønske jeg var 18!" "Tenk at neste år blir du 19!!". Jeg prøver hver gang å fortelle henne at jo det er gøy å være 18, men jeg skulle ønske jeg hadde innsett hvor fort tiden gikk, litt tidligere enn jeg endelig har gjort. Neste sommer er jeg ferdig på videregående og jeg er så og si "klar" for å stå på egne ben. (Eller er jeg det?) Av og til føler jeg meg ikke klar til å forlate "redet". Jeg trives å være med familien min hver dag. Jeg trives med å være "et barn". Tanken på å bli voksen er både spennende og skummel. Jeg ser frem til å ta en utdanning og bli et selvstendig menneske, men samtidig er det noe inne i meg som ønsker å bli tatt hånd om, slik at jeg ikke trenger å bli voksen nå med en gang.
   Så ja, å være 18 er gøy, men jeg skulle ønske det var en som kunne fortelle meg da jeg var 16 - "Husk at tiden går fort! Bruk tiden du har nå til å gjøre det beste ut av det! Du er bare 16 ett år. Bruk det året til å være 16, ikke til å ønske at du var 18 - for det blir du en dag uansett! Nyt å være i den alderen og i det stadiet du er akkurat nå! Vær deg sånn som du er akkurat nå!" Om noen hadde fortalt meg dette og jeg hadde forstått det, hadde det hjulpet meg så mye til å se lykken i å være "et barn". Den lykken er noe jeg har skjønt først nå - og jeg skulle ønske jeg hadde skjønt det tidligere.
   Jeg håper at denne beskjeden hjelper noen der ute til å innse at livet er mer enn det å bli voksen. Nyt livet! Nyt hvert sekund av det! Det er en gave som bar du kan ta ansvar for! Vær et barn så lenge du kan kalle deg et barn, for å bli voksen vil skje med tiden uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv gjerne en kommentar :)